Objawy zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci

Integracja sensoryczna lodz to zdolność organizmu do prawidłowego interpretowania bodźców, które docierają do niego z otoczenia. Rozwija się już u niedużych dzieci i pozwala im nauczyć się, jak zbudowany jest otaczający świat, zrozumieć go a także z interpretować. Kłopoty z integracją sensoryczną zauważalne są już u malutkich dzieci, ale na prawdę bardzo często zdarza się, że dopiero w przedszkolu albo żłobku nauczyciel zwróci uwagę na to, że dziecko potrzebuje pomocy specjalisty.

W pewnych przypadkach to, co rodzice odbierali jako upór dziecka, nie jest wcale jego złośliwością a świadczy o pewnym zaburzeniu w sferze SI. Ogólnie rzecz biorąc, gdy występują zaburzenia SI, można zaobserwować u dziecka takie objawy, jak: kłopoty z jedzeniem, przyjmowaniem pokarmów (zaburzenie żucia, niechęć do jedzenia pokarmów twardych, brak umiejętności picia zupełnie inaczej niż przez słomkę pomimo gotowości wiekowej), zwiększona wrażliwość na dotyk, w szczególności z uwzględnieniem zmian temperatury, przykładowo. skrajnie negatywna reakcja na dotyk zimną dłonią, słaba koordynacja ruchowa (dziecko na prawdę bardzo często przewraca się, wydaje się, że ma mniejszą sprawność motoryczną, unika aktywności fizycznej, bo mu ona nie wychodzi).. U dzieci w wieku szkolnym dochodzą do tego inne objawy powiązane z umiejętnościami, które dziecko nabywa od pierwszej klasy, a nawet zerówki. Tu pojawić się mogą takie zaburzenia, jak dysgrafia, dyskalkulia, dysleksja, kłopoty społeczne, w szczególności z akceptacją norm obowiązujących w grupie, mocno utrudnione kontakty z rówieśnikami, brak relacji z innymi dziećmi.

Źródło informacji: integracja sensoryczna lodz.